در مقالهی قبلی در مورد چگونگی بررسی و شناخت ایده و نیز 5 گام ابتدایی برای برند شدن به صورت کامل صحبت کردیم… در این مقاله 4 گام باقیمانده برای طراحی بیزنس مدل را بررسی خواهیم کرد:
برای اینکه کسب و کار شما بتواند به اهداف خود برسد، رسالتی که بر دوش دارد به انجام برساند و ارزش پیشنهادی خود را به بهترین نحوه به مشتری انتقال دهد نیازمند منابع کلیدی و اصلی است.
هر کسب و کاری منابع کلیدی متفاوتی دارد اما شناسایی، اولویتبندی و مدیریت این منابع باید به درستی انجام شود. منابع کلیدی کسب و کار شما میتواند هر کدام از موارد زیر باشد:
برای شناسایی و مدیریت بیشتر این منابع میتوانید از طرح پرسشهای زیر کمک بگیرید:
بعد از اینکه منابع اصلی و کلیدی خود را پیدا کردید نوبت به شناخت و مدیریت فعالیتهای کلیدی و اصلی است که حتماً و تحت هر شرایطی باید برای کسب و کار خود انجام دهید. به طور قطع کارهایی بسیاری است که باید رسیدن به هدف انجام دهید؛ اما تمام این فعالیتها آن قدر اصلی نیستند که در بیزنس مدل شما جای بگیرند. از طرفی اگر برای فعالیت ها و کارهای خود یک برنامهریزی و اولویتبندی انجام ندهید، ممکن است سردرگم شوید. مثلا زمانی را برای انجام یک فعالیت با اهمیت کمتر صرف کنید و ناگهان متوجه شوید که فرصتی برای رسیدن به فعالیتهای مهمتر باقی نمانده است. حال اگر این موارد چندین بار تکرار شود، احتمال به شکست رسیدن کسب و کار شما قوت پیدا خواهدکرد.
هر جز کسب و کار خود را مورد بررسی قرار داده و مشخص کنید برای هر جز چه فعالیت کلیدی باید انجام داد.
برای اینکه بهتر متوجه شوید دوباره از طرح پرسشها کمک خواهیم گرفت.
-برای ارائه ارزش پیشنهادی خود باید چه کارهای اصلی را انجام داد؟
– برای حفظ و مدیریت ارتباط با مشتری چه فعالیتهای را باید در هر صورت به انجام برسانید؟
– چه فعالیتهایی را برای رسیدن به درآمد باید نسبت به سایر فعالیتها در اولویت قرار گیرد و حتماً به انجام برسد؟
نوبت به شناخت همکاران و شرکای اصلی کسب و کارتان رسید؛ آنهایی که اگر شما را ترک کنند، کسب و کارتان را از پا خواهند انداخت یا حداقل موجب از رونق افتادن آن خواهند شد.
برای شناخت و مدیریت شرکای کلیدی خود از سوالات زیر استفاده کنید:
هنگامی که شریکای کلیدی خود را مشخص نمودید، نوبت به مدیریت آنها خواهد رسید.
برای مدیریت شریکای کلیدی خود باید حتماً قراردادی بین خود و آنها تنظیم کنید. قراردادی که در آن تمامی اهداف مشترک، وظایف هر کدام از طرفین، انتظارات طرفین و … نوشته شود. همچنین بندهایی را نیز در قراردادتان قرار دهید که در صورت تصمیم به قطع شراکت و همکاری باید چه اقداماتی را هر کدام از طرفین انجام دهند.
در آخرین مرحله باید ساختاری به هزینههای خود ببخشید. مسلماً پیاده سازی هر کدام از اجزای مدل کسب و کار برای شما هزینههای به دنبال داشته است. هزینههای مثل استخدام نیروی جدید، طراحی کانالهای ارتباطی، حفظ و مدیریت رابطه با مشتری و….
در این مرحله باید هزینههای خود را بررسی، مشخص و دسته بندی کنید. برای این کار از طرح پرسشهای زیر کمک بگیرید: